29 January 2009

pengalaman pangkor

setelah beberapa minggu PRK um telah berakhir, ni la baru aku rasa berminat untuk kongsi pengalaman aku kat pangkor..
ni bukan sebab aku takut aku salah or apa... just tak nak menimbulkan kontroversi yang lagi hangat tatkala PRK sedang panas dengan isu2 lain...
yelakan... 'mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia, pikir2 la sndri."


kemini dijalankan selama tiga hari dua malam bertempat di pulau pangkor...
ish.. banyak la pulak yang aku tak ingat, nak citer pun dah lupa...
kami bertolak ke sana dengan menaiki bas UM yang biasa nya susah nak dapat klu pelajar mintak untuk buat xtvt.. yela waktu khemah ibadah tu pun diorang bagi bas yang cam rapid KL tu...
duduk kat tepi jalan mengiring selama sejam.... orang tak mabuk pun leh penig naik bas camtu..
walaupun waktu tunggu bas tu ada lah senario panas, proM buat demonstrasi aman tapi aku teruskan jua perjalanan ini... aku di pilih atas nama kolej, kem jati diri... aku pun niatkan untuk meningkat kan jati diri aku yang memang rendah ni.. lantak la apa orang nak cakap...
lagipun aku dah bawak beg turun kat bas... mals la aku nak angkut balik keatas..


ah.... mals la nak citer pasal ni...
kat sana kitorang diberi ceramah oleh Prof Izudin bin Haji Ali atau nama glamor nya prof Izzi yang terkenal kat hot fm dengan slogan "renung-renungkan dan selamat beramal....
seronok gak la walaupun aku rasa banyak gelak daripada banyak nya isi yang nak disampaikan.
pandangan aku la... ni mungkin sebab aku yang hati gelap susah nak masuk ilmu kut...
tapi pepepun ada la sikit sikit yang aku dapat...

kita dalam hidup ni kene la berusaha n jangan pikirkan sangat pandangan orang lain...
aku rasa ramai yang pernah dengar tentang kisah seorang lelaki dangan anaknya..
bawak unta. anak duduk kat atas unta n bapak tarik... tapi sampai satu kampung orang kata, apa la anak ni, kurang ajar la pulak.. boleh dia duduk senang lenang n bapak dia jalan kaki..
disebabkan tu diorang pun tukar la... bapak pulak duduk kat atas... tapi sampai kampung lain, oran kutuk lagi... apa la bapak ni.. tak bertanggungjawab, dera anak pulak... pastu diorang naik dua dua kat atas unta tu.. kat kampung lain orang kutuk gak... menginaya binatang..
pengajaran dari kisah ni orang memang akan rasa tak puas hati terhadap kita.. perkara ni takkkan pernah putus selagi kita hidup... kalau kita betul2 ikut jalan yang betul, buat benda betul apa kita nak peduli dengan apa orang cakap...
tapi ini tak bermakna kita kene abaikan jea apa orang nak cakap. mungkin itu nasihat yang boleh nak meningkatkan jati diri kita n membetulkan apa yang silap.. kita kan ada akal yang dianugerahkan oleh ALLAH, so kita pikir la dengan waras berpandukan al-quran dan assunnah n sumber2 syariat islam yang lain.

kem ini bolehla dikatakan kem yang 'lepak' sebenarnya sebab xtiviti dia tak pack sangat. tapi satu xtvt yang aku tak suka ialah perang belon... sebab, campur laki pompuan... tak terjaga sikit perhubungan.. aku cuba mengelakkan dari pada bertembung dengan pompuan tapi boleh ke secara curi2 ada satu pompuan ni tendang kaki aku... padan muke dia sakit kaki.. kaki aku keras... hhahahahahaha....

kem ini memang ada manfaat nya tapi boleh diperbaiki lagi masa2 akan datang dengan mengelakkan segala kontroversi yang boleh datang... orang UM paham2 sendiri la apa maksud aku eh.. hehehehehe... uh indahnya ciptaanNya....


"YANG BAIK JADIKAN TAULADAN YANG BURUK JADIKAN SEMPADAN"

3 comments:

Anonymous said...

salam...eh cakap pasal prk um....terigt plak cerita yg ade org letak kepala B**i dlm masjid kt UM...btolke??? sapekan dalang yg buat kje2 terkutok tu???

Azharuddin Ya'acob said...

to alynN...
tah la..
citer tu memang la betul..
tapi sampai sekarang tgh dalam siasatan lagi katanya..
tak tau sape plak yang buat...
kita doakan la orang tu dapat hidayah or dihukum dengan setimpal nya..
kalau tak dihukum di mahkamah dunia, mahkamah ALLAh kat akhirat pasti akan mengejar dan dia takkan terlepas...

RocKin_dEviL said...

ellow sahabatku....

bgs penerangan ko...mmbuke hati2 yg itam lagi beku kat luar 2 supaye insaf sekejap...

kadang2 kalo kite bniat buruk skalipown ntuk kepentingan diri n nk jatoh kn org lain...

Allah maha kuase die boleyh twist stu mende buruk 2 jd kbaikan kat org lain....

n br la manusia akn sedar perbuatan die x selamanye sperti yg diimpikan...

pape pown toksah la bgadoh smate2 ntuk kepentingan diri...
sat lg Allah twist keadaan 2 leh memalukan diri sendiri...