20 July 2010

Bahana Dunia siber



sekarang ini kita dunia kita memang telah dibanjiri dengan pelbagai teknologi. banyak teknologi ini membawa kepada kebaikan dan ada juga yang boleh membawa kepada dosa bergantung kepada orang yang menggunakan nya itu. malahan sekarang macam-macam laman sosial yang telah wujud. yang paling popular sekarang ialah facebook. begitu mudah sekarang penggunaan internet. sangat mudah nak cipta laman web, blog.. dan semuanya free... tapi cuba kita pikirkan balik penggunaan teknologi ini adakah di gunakan untuk kebaikan ataupun untuk keburukan..


baru sebentar tadi aku terbaca satu article dari laman web ustaz zaharuddin. mungkin article ini dah lama kluar, tapi aku baru terbaca. tak perlu lah aku ulas article ini sebab ilmu aku tidak cukup untuk membincangkannya.. tapi apa pengajaran yang aku boleh ambil bahawa penggunaan intermet sekarang memang begitu mudah mend
edahkan diri kita kepada dosa, walaupun tanpa kita sedari.. mungkin bila kita baca, kita akan mengatakan "alah, ni perkara kecil jer". tapi perkara yang besar bermula daripada perkara yang kecil, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. api yang marak menyala juga puncanya adalah punca yang kecil sahaja..
bila aku terbaca article ini, aku berfikir semula tentang semua post2 dalam blog ini dan juga semua laman sosial yang telah aku sertai.. berfikir balik tentang semua post2 yang telah dibaca oleh orang lain.. adakah itu membawa dosa ataupun pahala.. tapi takde mood la pulak nak semak satu persatu dalam waktu study week ni..

so di kesempatan ini aku nak mintak maaf la kalau ada post aku yang menyinggung perasaan sesiapa.. dan aku juga ingin meminta jasa baik pembaca sekalian agar dapat memberi komen yang bernas dalam menegur kesalahan yang aku lakukan di alam siber ini. kita bukan malaikat, dan kita adalah manusia yang tak terlepas daripada melakukan kesalahan..

3 comments:

Anonymous said...

salam,,,insyALLAH

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site albino6989.blogspot.com
Is this possible?

Azharuddin Ya'acob said...

what u mean???

why???

give me good reason to do that...