21 December 2012

PERUBAHAN

wow, dah lama jugak dah aku tak post apa2 kat blog ni.. ermm... tak tau la knape.. nak kata busy sangat pun tak la jugak.. mungkin sebab takde orang baca kut... hihih...mungkin sebab ada perkara lain yang perlu dilakukan dan aku bukanlah blogger tegar.. Blog ni hanya tempat untukku meluahkan perasaan.. (mode forever alone, meluahkan perasaan pun kat blog jer)

sekarang ni aku kat kursus induksi.. Alhamdulillah, setelah banyak jugak ranjau yang terpaksa di tempuh semasa bergelar student.. jatuh, tersungkur, tergolek.. Tapi itu semua tak penting.. apa yang penting adalah macam mana kita nak cuba bangkit semula selepas kita jatuh itu.. banyak pengalaman dan pembelajaran yang dah aku dapat..

sekarang ni dah nak mula kerja dah.. uwaaa.. bersediakah aku?? aku tau aku ni bukan nya pandai sangat pun.. terutamanya kalau bab ngapal2 ni.. CPU kecik. Ram kecik.. tapi apa2 pun tu la satu perubahan.. satu peralihan.. sesuatu yang tak dapat di halang.. dulu student, sekarang dah nak keje.. dulu kecik lagi, skrg dah besar.. dulu single, sekarang: masih single, tu yang tak berubah.. hahahahah...

perubahan memang akan sentiasa berlaku.. ramai kawan2 dah kawin, malah ada yang dah ada anak.. padahal kalau nak ingatkan balik macam baru semalam jer main bola pakai gumpalan kertas kat belakang kelas...

teringat pulak zaman sekolah dulu.. macam2 yang berlaku, macam2 pengalaman.. teringat kepayahan hidup pada zaman tu.. betapa tekun dan gigihnya aku.. skrg, pemalas.. bangun pagi kul 5.45am, mandi berebut2 ngan adik beradik yang lain.. pukul 6.30 dah kene tunggu bas.. kalau bas tinggal alamat tak sekolah la.. balik pulak 2.20pm, tunggu bas.. kadang2 3.30pm baru sampai rumah.. makan alar kadar..pastu terus kayuh basikal ke sekolah agama.. mula pukul 3.30 sampai 6.30. balik rumah sampai maghrib, pukul7 lebih. kadang2 masuk lambat, sebab sekolah menengah balik lambat.. time PMR lagi la teruk.. kelas kadang2 sampai pukul 4.30.. so orang lain dah berhenti sekolah agama, tapi aku pergi jugak.. kul5 masuk. seb baik guru besar benarkan buat macam tu... masuk menegah atas baru la senang sikit.. duduk asrama...

teringat jugak zaman sekolah, naik basikal ke sekolah agama.. kadang2 balik hujan.. kitorang slalunya bawak satu beg plastik besar, kalau hujan, berhenti, masukkan beg dalam beg plastik tu.. ikat kuat2.. yang penting buku tak basah.. badan basah takpe, bleh kering...

kadang2 bila ingat2 balik situasi macam ni, sayu dan sebak jugak.. hihihi.. tapi tula pengalaman.. yang menjadikan aku macam sekarang ni.. kalau aku seorang yang kaya raya dari awal, mungkin aku kurang paham apa yang orang susah alami.. sebenarnya tak la susah sangat.. sebab aku tau banyak lagi orang yang lebih susah dan sengsara..

mudah2han aku tak cepat lupa diri bila berada disatu tahap yang lebih tinggi..

1 comment:

Anonymous said...

kan...time sekolah dlu rajin jer...bangun awal berebut nak p sekolah...630 dah tercegat kat skolah..klau aku la...balik sekolah agama aku suka klau hujan lebat...sama dgn ko, masuk buku soma dlm beg plastik past tu redah hujan...sronok gila main hujan..skrg dah x cam tu....